Franz Josef Gletsjer - Lake Wanaka - Tarras‏

29 februari 2016 - Tarras, Nieuw-Zeeland

Vroeg op pad, we hebben de keuze uit een overnachting bovenop de Haast pas of in Wanaka aan het meer. Qua tijd komt het uit om door te rijden. Wel veel door de bergen en dus intensief rijden. Jeroen is er klaar mee en we boeken direct twee nachten (tot nu toe keken we het altijd een nachtje aan), even geen camper meer verplaatsen.

De volgende dag huren we fietsen. We zijn zo in het centrum (naar beneden...), speeltuin bezoeken aan het meer waar wij op een bankje van het uitzicht genieten. Het is heerlijk weer 23 graden, strakblauwe lucht en veel wind. Op het meer is weinig te doen, zal door de sterke wind komen.

Het dorpje is helemaal op outdoor activiteiten gericht, vissen, varen, fietsen, tracking, skiën, you name it en ze hebben er een winkel voor. We genieten van de relaxte sfeer en de omgeving, voor het eerst een stadje dat ons aanspreekt, de anderen waren erg eenvoudig qua opzet, deze is prachtig qua moderne architectuur woningen.

Tja en als je naar beneden fietst...dan moet je ook weer omhoog. Jeroen had de fietskar toebedeeld gekregen en omdat het fiets zitje achterop de fiets bij Maartje zit, ook de rugzak met boodschappen en de koop aanwinsten. In de laagste versnelling met een natte rug en een slapende Daantje komt Jeroen als laatste boven. Kiki's commentaar: waarom zei je niets toen ik je riep...het duurde enkele minuten voordat Jeroen voldoende adem had om te antwoorden.

De volgende ochtend staan we op tijd op, op weg naar de boerderij. Het is een korte rit dus we nemen de tijd voor onze inmiddels traditionele koffiestop rond half twaalf, binnen een uur rijden we naar de Farm.  Gelukkig hebben we goede aanwijzingen gekregen, de navigatie kent het adres niet. Een paar kilometer voordat we er moeten zijn rijden we een onverharde weg op, van de plaatjes herkennen we het huis, hoog tegen de berg aan geplakt.

We worden verwelkomt door Geoff en Max (de labrador) en later door Clair. Twee gepensioneerde universitair docenten die een jaar geleden een keuterboerderijtje hebben gekocht met een cottage die ze als B&B verhuren. 'S avonds mogen we in de keuken aanschuiven, er is lekker voor ons gekookt. Het gezelschap is goed en ondanks dat Geoff al 35 jaar uit Engeland weg is, is hij erg begaan met de Brexit.

We hebben een heerlijk verblijf in twee fantastische, geschakelde kamers. We voeren de schapen en na een dag zijn de meiden ook gewend aan de lobbes Max en wordt hij driftig geaaid. Maandags gaan we de omgeving verkennen met de adviezen van Geoff en Clair op zak. Mooie wandeling gemaakt en...wijnproeverij bij een biologische wijnboer, veel te impulsief wijn naar Nederland laten verschepen. Laten we hopen dat de wijn thuis de sfeer terugroept.

Als we terugkomen op de boerderij mogen we met de tractor het gras maaien, iets wat Kiki heel graag wilde...of was het toch Jeroen.

1. Tilla en Martien:
    29 februari 2016
    ALWEER ZO'N PRACHTIG VERHAAL
    Ja Jeroen zo ontdek je hoe goed de conditie is.
    Misschien een idee voor in Nederland:....
    leuk boerderijtje, wat kleinvee, GROTE grasmaaier (lijkt op tractor)'
    en een gezellige B&B!
    Wij komen ons wel lekker laten verwennen.
    Geniet nu nog maar even van een heerlijke reis.
    Groetjes T&M
  2. Gerrit en Cobi:
    29 februari 2016
    Geweldig is jullie verslag weer.We genieten er iedere keer weer van.
    Petje af voor je conditie Jeroen.
    Pa (Gerrit), lijkt het ook wel wat om op een tractor het gras te maaien.
    Dikke knuffel voor iedereen
  3. Lin:
    1 maart 2016
    Wat een mooie en prachtige herinneringen zijn jullie aan het maken zeg!
    Ik kijk regelmatig op google map en zoek informatie op over de omgeving waarin jullie verblijven.
    Ik zie Kiki al helemaal voor me,....ze kijkt een beetje schuin omhoog en met één oog dichtgeknepen zegt ze Yes.
  4. Joke:
    1 maart 2016
    Wat goed dat jullie af en toe even het campergevaarte ontvluchten! Even iets anders en dan weer bochten rijden, maar wel door een prachtig landschap toch?
    Fijne laatste weken !,